Pravidelný servis windowsích serverů
Pravidelné kontroly na winserverech
Každý počítač a systém vyžaduje kontrolu funkčnosti. Při pravidelném servisu kontrolujeme kde co, ale na winservery trochu zapomínáme. Servery samy o sobě jsou specifické tím, že prakticky všechny činnosti lze dělat na dálku, některé však nelze dělat při práci uživatelů - typicky restarty serverů, ale našly by se i další.. tyto je třeba plánovat dle dohody s uživateli dané firmy, případně mimo jejich pracovní dobu, či dokonce o víkendech.
Ideálem je stihnout každý server 1x za měsíc, realita bude asi jiná, ale zkusme to. Termíny provedených servisů jsem původně chtěl psát Termíny údržby winserverů, ale s ohledem na to, že v tiki se nedá v tabulkách třídit jsem zvolil radši Excel U:\windows\winservery a pravidelny servis.ods
Z každého serveru se až na výjimky odhlašujte, aby tam nevisely seance. Na některých serverech je nutností, aby byl přihlášen nějaký uživatel trvale k ploše, např. Trival kvůli filtrům v poště, případně kvůli synchronizaci systémového času pomocí Karen's Time, takže v těchto případech výjimečně neodhlašovat seanci, ale jen odpojit.
Zásahy bez omezení funkčnosti počítačové sítě a uživatelů
- kontrola eventlogu, pořešit určitě chyby typu critical, v případě pochybností diskutovat se zkušenějšími i chyby menší závažnosti (warning)
- pokud má server IPMI kartu, zkontrolovat log IPMI karty a řešit-hlásit případné chyby!
- kontrola aktualizací -> případně naplánovat restart OS, aktualizace a restarty, čti níže
- kontrola záloh - probíhají tak jak mají? jsou popsané v tiki? (nejde jen o to co se zálohuje, ale také JAK, aby to bylo zřejmé komukoliv z nás kdo to kontroluje). Zálohuje se vše co má - system state, Exchange je-li tam, adresáře s daty aplikací třetích stran.. všechny datová sdílení atp?
- monitoring v nagiosu - monitoruje se daný server? monitoruje se vše co lze?
- místo na disku na jednotlivých diskových oddílech - mělo by být monitorováno v nagiosu, ale přesto zkontrolovat, jestli se monitorují všechny partišny. Je na disku se zálohami místo na zálohy, případně místo na jejich rozbalení v případě potřeby?
- pořádek na ploše uživatelů administrator a uvt, nejsou tam věci které tam nemají co dělat, jako např. instalačky různých SW, ovladače atp.? to samé v profilech?
- zkontrolovat velikosti profilů všech uživatelů co se hlási přímo na server (např. v documents&settings), věnovat pozornost těm větším..)
- pořádek na discích serveru - všechny administrátorské věci, instalačky, drivery atp. mít na jednom místě v INSTALL, přehledná struktura datových sdílení, mrknout jestli tam nejsou staré zálohy reinstalovaných počítačů z roku 2005 atp :). Účelem je, aby se v tom uživatelé i administrátoři vyznali!
- je-li na serveru antivirová konzole (typicky avg, nod), zkontrolovat jestli je vše ok na počítačích, které se k ní hlásí
- zkontrolovat terminálové seance zejména na serverech sloužících jako terminály/citrixy, tj. jestli tam nevisí nějaké neaktuální, dávno odhlášení uživatelé..
- občas zkontrolovat tiki, jestli vše o serveru je aktuální
Omezující činnosti a kontroly
- restarty serverů - často vyžadovány aktualizacemi. V některých firmách lze domluvit i během pracovní doby, ale uživatelé se musí odhlásit od svých stanic a vyčkat na restart.. většinou však mimo pracovní dobu. Při restartu si někdy Winserver řekne o důvod - napište tam například "František Jakaba - restart kvůli aktualizacím". Tahle hláška se pak zapíše do logu - což je pro dalšího kdo k tomu přijde užitečné. Dávat ruční instalaci aktualizací a dívat se, co se vlastně instaluje.
U aktualizací typu servicepack se zamyslet, jestli to není úplná novinka a jestli už to máme otestováno. Také dobré probrat s hlavním technikem co se stará o danou firmu, některé aplikace třetích firem totiž nemají rády novější SP, tudíž neaktualizace může mít svůj důvod :). Tj. neaktualizovat bezhlavě.
Pozor na restarty winserverů, které běží ve virtuálu!! radši provádět přes konzoli pro správu virtuálů - v případě pochybností se zeptat znalých - platí např. u FGI, Trival, Intergest.. ale možná i dalších..., zkontrolovat v tiki jestli to tam je dopsané!
Po restartu zkontrolovat funkčnost serveru, monitoring v Nagiosu, přihlásit se na něj, zkusit znovu aktualizace..!! Pokud by to nenajelo, domluvit hned na ráno zásah v dané firmě.
Činnosti k provedení např. 1x za rok
Všechny tyto zákroky dělejte pokud možno jen pokud máte aktuální zálohu! Už se nám stalo, že server téměř nenaběhl..
- defragmentace disků
- defragmentace exchangové databáze - jen pro zkušené - může trvat až den, a znamená to dismount exchange store, tzn. uživatelé se nedostanou k poště! Občas je to nutnost provést, když je nakoplá Exchange, ale mohlo by to pomoct i preventivně - téma k diskuzi :)