OptimalniServis
Klíčové vlastnosti SamoDomo
* instalace Windows XP OEM/CORPORATE/SELECT na počítač s minimálními nároky na člověkohodiny
* nutná je pouze příprava a následné "doladění" podle individuálních požadavků klienta
Klíčové vlastnosti RemoteAdmin
* pravidelná aktualizace sw v klientské stanici
* možnost naplánovat jakoukoli změnu v nastavení/filesystému lokálních Windows
* není nutná fyzická přítomnost v místě, kde se nachází klientská stanice
Společné klady:
* odpadá rutinní práce
* odpadá obtěžování uživatele při práci
* značná úspora člověkohodin
Společné zápory:
* systémy se musí udržovat "čerstvé" (ručně)
* při návrhu/nasazení se musí respektovat zvláštnosti stanic/klientů
* instalovaný sw zatím není rozdělen do kategorií, počítače zatím nejsou rozděleny do kategorií - toto se musí doprogramovat
Všeobecná použitelnost, nasazení u jiných klientů:
* principielně lze, ale v tuto chvíli by to znamenalo udržovat u každého klienta verzi přizpůsobenou místním podmínkám
Zamyšlení nad pravidelnou údržbou
* automatické vymazávání: TEMP, CACHE, FOUND - nebezpečné
* automatické spouštění chkdsk, registry optimizer a podobně - sice málo, ale také nebezpečné
* automatické spouštění antivirové kontroly všech souborů v PC a na serveru - OK, ale v případě falešného poplachu nebezpečné
Automatické zálohování dat
v doméně u stacionárních počítačů víceméně zbytečné, pokud někde není nainstalován nějaký úzce specializovaný program, jehož instalace a konfigurace do čistých Windows je natolik komplikovaná a složitá, že se vyplatí mít zálohu
notebooků je nutné zvážit krom jiného tato hlediska:
* obtěžování uživatele při práci
* dostupnost notebooku v síti
* uživatelský profil (místní/cestovní)
dále se nabízí možnost zálohovat notebook na externí USB HDD (poučit uživatele, co má dělat: připojit a pustit ikonu) a ponechat tak tuto zodpovědnost na bedrech uživatele (i v tomto případě může software uživatele upozornit, že dlouho nezálohoval)
Proškolování obsluhy
pravidelné by mělo být i proškolování uživatelů s důrazem, na to co nedělat (např. ukládat dokumenty do tempu nebo cache) a jak udržovat pořádek v dokumentech (obecně v souborech), každému by měl být objasněn význam cestovního profilu (aby nebobtnal)
Evidence hw a sw
* prevence (restrikce práv, skenování)
* pravidelné scany
* reporty okamžitě dostupné pro servis
* hlídání klíčových položek (např. místo na disku, expirace antiviru, ale třeba i stav tonerů)
* cílený softwareový audit
toto je natolik specifická oblast IT, že je potřeba zvážit, zda:
a) nebude lepší přenechat specializovaným firmám a audit pouze koordinovat (objednávat a řešit až "nálezy" auditu)
b) vyčlenit pracovníka, který se tím bude plně nebo alespoň z větší části zabývat (výběr nástrojů, plán auditů, realizace auditů, sanace nálezů, jednání s klientem - doporučení dalšího postupu jak v případě komplikací, tak i v případě, že je vše OK s výhledem do budoucnosti)